Zmniejszenie kosztów nowo budowanych
dróg czy też drogowych obiektów inżynierskich wymaga wykorzystania gruntów
dostępnych na miejscu. Z drugiej strony przepisy wymagają odpowiedniej nośności podłoża. W przypadku słabych gruntów takich jak namuły czy torfy, pomocną i
aktualnie bardzo popularną metodą jest mieszanie wgłębne, czyli tak zwany DSM (ang. Deep Soil Mixing).
Dz. U. nr 43, poz. 430 określa warunki
gruntowe dla drogowych budowli ziemnych:
„Drogowa budowla ziemna powinna być
zaprojektowana tak, aby jej odkształcenia nie spowodowały utraty przydatności
użytkowej konstrukcji nawierzchni drogi oraz innych urządzeń
zlokalizowanych w pobliżu. Dopuszczalne
wartości osiadań eksploatacyjnych sk korpusu i podłoża budowli
ziemnej nie powinny przekraczać 10 cm”.
Gdy te wymagania nie są spełnione jedną
z opcji jest wymiana lub wzmocnienie podłoża gruntowego w celu poprawienia
właściwości.
Mieszanie wgłębne zostało
spopularyzowane w Polsce przez firmę Keller pod koniec lat dziewięćdziesiątych
XX w. Początkowo tę metodę wykorzystywano do wzmacniania podłoży pod nasypy
drogowe oraz fundamenty obiektów kubaturowych. W roku 2002 wykorzystano metodę
DSM pod fundamenty obiektów mostowych na budowanej autostradzie A2. Polska jako
pierwszy kraj w Europie wykorzystała tę metodę w budownictwie mostowym.
Technologia ta polega na wytworzeniu w
podłożu gruntowym siatki kolumn, przy czym wykorzystuje się miejscowy grunt,
który należy wymieszać ze spoiwem (najczęściej stosowany jest cement). Kolumny
formowane są przy pomocy specjalnego mieszadła. Możliwe jest mieszanie
zarówno ręczne jak i wspomagane komputerowo. Na rynku znane są mieszadła
pojedyncze oraz podwójne. Zaletą mieszadeł podwójnych oprócz wydajności
mieszania, jest eliminacja zjawiska „obracanego korka”, spotykanego często w
przypadku stosowania mieszadła pojedynczego lub w przypadku mieszania gruntów
bardzo spoistych.
Mieszadło DSM, fot. by USACE HQ |
Pojedyncze mieszadło DSM, fot by SDOT Photos |
Typowa długość uformowanych kolumn
wynosi od 10-12 m, jednak często spotykane są kolumny o długości nawet powyżej
20 m. Na wielkość średnicy kolumny wpływ mają technologia, w której kolumny są
wykonywane oraz rodzaj gruntu słabonośnego. DSM można wykonać w technologii na
mokro i na sucho. W technologii na sucho typowe średnice wynoszą od 0,6 do 1,0 m – najczęściej 0,6 i 0,8 m, w przypadku
technologii na mokro najczęściej od 0,8 do 1,5 m.
Mieszanie na sucho uzależnione jest od
występowania poziomu wody gruntowej. Wilgotność gruntu musi wynosić minimum
60%. Zestaw do mieszania obejmuje stację do składowania i podawania spoiwa oraz
maszynę wiertniczą. Najczęściej używa się wapna
niegaszonego lub cementu z wapnem w przypadku glin i iłów oraz mieszanek z udziałem
żużli wielkopiecowych w przypadku gruntów organicznych. Stabilizacja
daje poprawę wytrzymałości na ścinanie – uzyskuje się wyniki na poziomie od 100
do 150 kPa. Zaletami metody na sucho są:
-
możliwość pracy w niższej temperaturze
-duża
wydajność
-możliwość
stabilizacji bardzo słabych gruntów.
Zestaw do mieszania na mokro należy
uzupełnić o zbiornik na wodę oraz mieszalnik. Wg [2] wytrzymałość na ściskanie
kolumn cementowo-wapiennych wykonanych w tej metodzie, osiąga wyniki od 1 do 10 MPa. Największą
wytrzymałością cechują się kolumny, w których zastosowano mieszankę cementu i
granulowanego żużla wielkopiecowego.
Zalety i
ograniczenia stosowania kolumn DSM zestawiono poniżej:
Kolumny DSM zastosowano do wzmocnienia
podłoża gruntowego pod nasypy na drodze S7 od węzła Elbląg do miejscowości
Kalsk. Słabe grunty (torfy, namuły) występujące na miejscu budowy wymagały
poprawy właściwości. Na całej długości odcinka sformowano ponad 146 000 kolumn
DSM o średnicy 60 cm, których łączna długość przekroczyła 679 000 m.b.
Przed wykonaniem kolumn wykonano pilotażowe badania laboratoryjne oraz
pilotażowe badania polowe. W trakcie prac kontrolowano jakość wykonania kolumn.
W przypadku każdej kolumny monitorowano między innymi datę wykonania,
zagłębienie kolumny poniżej poziomu roboczego, ilość zużytego spoiwa oraz
prędkość obrotową mieszadła.
inż. Łukasz Dutka
Literatura:
- M. Topolnicki: „Wzmacnianie i uszczelnianie gruntu metodą wgłębnego mieszania na mokro (DSM)”
- B. Gajewska, B. Kłosiński: „Wzmacnianie słabego podłoża kolumnami w budownictwie drogowym”, NBI Lipiec-Sierpień 2012
- www.keller.com.pl
- A. Leśniewska: „Wzmocnienie podłoża pod nasypy drogi krajowej S7 na odcinku od węzła Elbląg do Kalska za pomocą kolumn DSM-d”, NBI Listopad-Grudzień 2011
Każda budowa, zarówno dróg, mostów, jak i różnorodnych budynków powinna obejmować wzmocnienie podłoża gruntowego, a także jeśli tego wymaga, zabezpieczenia wykopów, jakie są wykonywane. Według mnie to podstawa solidnych prac, których doskonałe efekty będą widoczne przez długi czas.
OdpowiedzUsuńNajlepiej skonsultować takie prace z najlepszymi geotechnikami, żeby później nie było niemiłych niespodzianek
OdpowiedzUsuń