Nim dojdzie do realizacji inwestycji drogowej musi zostać spełniony szereg formalności. Przygotowanie inwestycji polega między innymi na złożeniu wniosków o pozwolenie na budowę czy nabyciu nieruchomości pod budowaną drogę. Plany budowy, remontu czy przebudowy drogi zawsze budzą wśród ludzi dużo emocji, ponieważ finansowane są z pieniędzy podatników.
Ustawa traktująca o przepisach dotyczących przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych została wprowadzona w 2003 roku. W tak zwanej specustawie drogowej były wprowadzane późniejsze zmiany, w tym ostatnia w roku 2012.
Ustawa
z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji
inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz. U. nr 80, poz. 721) składa się z 5
rozdziałów:
- Rozdział 1 – Przepisy ogólne
- Rozdział 2a – Postępowanie poprzedzające rozpoczęcie robót budowlanych
- Rozdział 3 – Nabywanie nieruchomości pod drogi
- Rozdział 4 – Realizacja inwestycji drogowej
- Rozdział 5 – Zmiany w przepisach obowiązujących
W
artykule pierwszym rozdziału pierwszego opisano czemu ma służyć wyżej
wymieniona ustawa. Cytując:
„Ustawa określa zasady i warunki
przygotowania inwestycji w zakresie dróg publicznych […], a także organy
właściwe w tych sprawach”.
Organami
właściwymi w sprawach przygotowania inwestycji w zakresie dróg publicznych są
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w przypadku dróg zarządzanych
przez ten organ lub odpowiedni zarządca drogi w przypadku dróg niezarządzanych
przez GDDKiA.
Zanim
dojdzie do realizacji inwestycji należy złożyć wniosek o pozwolenie. Wniosek
składa zarządca drogi, natomiast
pozwolenie wydaje wojewoda lub starosta. Wg art. 11a. wojewoda wydaje
zezwolenie na budowę dróg krajowych i wojewódzkich, starosta – dróg powiatowych
oraz gminnych.
Kim
jest zarządca dróg? Odpowiedź na to pytanie dostajemy w ustawie o drogach
publicznych. Podział jest następujący:
- drogi krajowe – GDDKiA,
- drogi wojewódzkie – zarząd województwa,
- drogi powiatowe – zarząd powiatowy,
- drogi gminne – prezydent miasta, wójt, burmistrz
Należy
zwrócić uwagę na zasady wydawania pozwolenia w przypadku, kiedy droga ma być
realizowana na obszarze kilku województw. Nie jest konieczne składanie wniosku
o pozwolenie na budowę do kilku wojewodów. Art. 11a. punkt 2:
„W przypadku inwestycji drogi
realizowanej na obszarze dwóch lub
więcej województw, decyzję o zezwoleniu realizację inwestycji drogowej
wydaje wojewoda, na którego obszarze właściwości znajduje się największa część nieruchomości
przeznaczonych na realizację inwestycji drogowej.”
Nieruchomości
– w przypadku specustawy drogowej są to nieruchomości gruntowe. Cytując art. 46
z kodeksu cywilnego:
„nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej
stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty)”.
Wojewoda lub starosta jest zobowiązany do wysłania
zawiadomienia o wszczęciu postępowania w sprawie decyzji o zezwoleniu na
realizację inwestycji drogowej do właścicieli lub użytkowników wieczystych
nieruchomości objętych tym wnioskiem. W przypadku, gdy trasa drogi
przebiega przez kilka województw wojewoda (z zastrzeżeniem art. 11a pkt 2) musi
wysłać zawiadomienia do marszałków województw odpowiedzialnych za tereny, na
których droga będzie miała swój przebieg. Wynika to z art. 11d punktu 5 ustawy.
Decyzję
o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej wydaje się w terminie 90 dni od
dnia złożenia wniosku.
Wniosek
składany przez zarządcę dróg powinien zawierać (art. 11d. ustawy):
„1. Mapę w skali co najmniej 1:5 000 przedstawiającą proponowany przebieg drogi, z zaznaczeniem terenu
niezbędnego dla obiektów budowlanych, oraz istniejące uzbrojenie terenu;
2. Analizę powiązania drogi z innymi drogami publicznymi;
3. Mapy zawierające projekty podziału nieruchomości, sporządzone
zgodnie z odrębnymi przepisami;
4. Określenie zmian w
dotychczasowej infrastrukturze zagospodarowania terenu;
5. Cztery egzemplarze projektu budowlanego wraz z zaświadczeniem[…],
aktualnym na dzień opracowania projektu”;
Zaświadczenie
dołączone do egzemplarzy projektu budowlanego jest dokumentem potwierdzającym
wpis na listę członków właściwej izby samorządu zawodowego – popularniej zwane
„uprawnieniami budowlanymi”.
„6. Pozwolenie, o którym mowa w art. 23 i 23a
ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i
administracji morskiej […], jeżeli jest ono wymagane;
7. W przypadku obiektów zakładów
górniczych oraz obiektów usytuowanych na terenach zamkniętych i terenach, o
których mowa w art. 82 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r.– Prawo
budowlane, postanowienie o uzgodnieniu z organem administracji
architektoniczno-budowlanej, o którym mowa w art. 82 ust. 2 ustawy z dnia 7
lipca 1994 r. – Prawo budowlane, projektowanych rozwiązań w zakresie:
- linii zabudowy oraz elewacji obiektów budowlanych projektowanych od strony dróg, ulic, placów i innych miejsc publicznych
- przebiegu i charakterystyki technicznej dróg, linii komunikacyjnych oraz sieci i uzbrojenia terenu, wyprowadzonych poza granice terenu zamkniętego, portów morskich i przystani morskich, a także podłączeń tych obiektów do użytku publicznego.
7a. W przypadku transeuropejskiej
sieci drogowej:
- wynik audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego, o którym mowa w art. 241 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych,
- uzasadnienia zarządcy drogi, o którym mowa w art. 241 ust. 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych;
8. Opinie:
- ministra właściwego do spraw zdrowia – w odniesieniu do inwestycji lokalizowanych w miejscowościach uzdrowiskowych […],
- dyrektora właściwego urzędu morskiego – w odniesieniu do obszarów pasa technicznego, pasa ochronnego, morskich portów i przystani,
- właściwego organu nadzoru górniczego – w odniesieniu do terenów górniczych,
- dyrektora właściwego regionalnego zarządu gospodarki wodnej – w odniesieniu do inwestycji obejmujących wykonanie urządzeń wodnych oraz w odniesieniu do wykonania obiektów budowlanych lub robót na obszarach bezpośredniego zagrożenia powodzią,
- dyrektora właściwego regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych – w odniesieniu do gruntów leśnych stanowiących własność Skarbu Państwa, będących w zarządzie Lasów Państwowych,
- właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków […],
- właściwego zarządcy infrastruktury kolejowej […],
- innych organów wymaganych przepisami szczególnymi;”.
Opinie
właściwych organów (pkt 8) wydawane są w terminie nie dłuższym niż 30 dni od
złożenia wniosku przez zarządcę drogi. Niewydanie opinii jest równoważne braku
zastrzeżeń do wniosku.
Pozwolenie
wodno prawne wydaje marszałek województwa lub starosta. Termin wydania decyzji
podobnie jak wyżej – do 30 dni od złożenia wniosku o jej wydanie.
Wojewoda lub starosta w decyzji o zezwoleniu na
realizację inwestycji drogowej powinien zawrzeć:
„1) wymagania dotyczące
powiązania drogi z innymi drogami publicznymi, z określeniem ich kategorii;
2) określenie linii
rozgraniczających teren;
3) warunki wynikające z
potrzeb ochrony środowiska, ochrony zabytków i dóbr kultury współczesnej oraz
potrzeb obronności państwa;
4) wymagania dotyczące
ochrony uzasadnionych interesów osób trzecich;
5) zatwierdzenie
podziału nieruchomości, o którym mowa w art. 12 ust. 1;
6) oznaczenie
nieruchomości lub ich części, według katastru nieruchomości, które stają się
własnością Skarbu Państwa lub właściwej jednostki samorządu terytorialnego;
7) zatwierdzenie
projektu budowlanego;
8) w razie potrzeby inne
ustalenia dotyczące:
a) określenia
szczególnych warunków zabezpieczenia terenu budowy i prowadzenia robót budowlanych,
b) określenia czasu
użytkowania tymczasowych obiektów budowlanych,
c) określenia terminów
rozbiórki istniejących obiektów budowlanych nie-przewidzianych do dalszego
użytkowania oraz tymczasowych obiektów budowlanych,
d) określenia
szczegółowych wymagań dotyczących nadzoru na budowie,
e) obowiązku dokonania
przebudowy istniejącej sieci uzbrojenia terenu,
f) obowiązku przebudowy
dróg innych kategorii,
g) określenia ograniczeń
w korzystaniu z nieruchomości dla realizacji obowiązków, o których mowa w lit.
e i f,
h) zezwolenia na wykonanie obowiązków,
o których mowa w lit. e i f”.
Kolejnym
krokiem przed rozpoczęciem realizacji inwestycji drogowej jest nabywanie
nieruchomości pod drogi. Rozdział ten zostanie opisany w kolejnym artykule.
inż. Łukasz Dutka
Bardzo ciekawie to zostało opisane.
OdpowiedzUsuń